wtorek, 24 kwietnia 2012

CHAI I KAWA INDYJSKIE

KLIKNIJ NA REKLAMĘ

CHAI I KAWA INDYJSKA



Kawę po indyjsku i  tak zwany chai ,czyli herbatę indyjską piłam w Varanasi (Indie) codziennie przez miesiąc,w najróżniejszych restauracjach i barkach indyjskich w Holandii,Anglii,Polsce,Szwajcarii,Francji.
W Indiach była najwspanialsza i niepowtarzalna.Smakuje jak balsam,kojący serce i duszę,jak napój od bogów,nektar z innego wymiaru.
Przez wiele lat szukałam przepisu na nią,ale bez skutecznie.
Dostałam z Ameryki z aszramu przepis jak robi sie taką herbatę lub kawę,ale był niedokladny ,nie uczyli jak sie robi ,tylko podali przyprawy.
Moje poszukiwania trwały 15 lat.Dopiero w tym roku,smakując kawę indyjską w Warszawie na Nowogrodzkiej w Namaste India,odkryłam co jest tak specyficznego w tym smaku.Powiedział mi to wyłącznie mój nos,mój język,moja intuicja i wewnętrzny smakosz.
A oto przepis na ten podniebienny raj:


Do garnka wrzuć 2 łyżki cukru trzcinowego(lub daktylowy ,palmowy).
Rozgnieć w możdzierzu 2 gożdziki,2 ziarenka zielonego kardamonu i 1 ziarenko czarnego kardamonu.
Dodaj zmiażdzone do cukru,oraz cynamon w pudrze,imbir w pudrze i 3 plasterki świeżego imbiru,oraz świeżo startą gałkę muszkatołową.
Wszystko mieszając pal na małym ogniu w cukrze,aż cukier zacznie się karmelizować.
Wlej 1/2 szklanki mleka,zagotuj.
Dodaj wcześniej zaparzoną oddzielnie kawę(może być w ekspresie,lub w szklance),zagotuj,dodaj jeszcze pól szklanki wody.Zagotuj.
Gotowe!
Podaj w małych kokilkach,rano jesienią i zimą,w chłodny dzień.

Przyprawy pomogą strawić mleko i cukier,tak aby śluz nie powstał w ciele.
Zamiast kawy,można zaparzyć herbatę i podać jako chai.
To co jest w tym przepisie najistotniejsze to rodzaj cukru(biały sie nie nadaje) i oczywiście karmelizacja z przyprawami.
Juz sam zapach wystarczy,a smak poprostu genialny!

                                                                             KLIKNIJ NA REKLAMĘ

5 komentarzy:

Joaleks pisze...

Brzmi smakowicie, pędzę po przyprawy i wypróbuję:) dziękuję za przepis!

palarnia etno pisze...

Kawa to mistrzostwo świata. Dzień bez niej nie miałby sensu! Dzięki za przepis, skorzystam! :)

Unknown pisze...

Smaczną kawę znajdziesz pod linkiem https://sklep.etnocafe.pl/3-kawa , szczególnie Yellow Bourbon przypadł mi do gustu. Kawa pochodzi z Brazylii, smakuje bardzo dobrze. Ma delikatny smak oraz zapach.

Adrian Pawlak pisze...

Jeżeli chodzi o mnie to uważam, że najlepszą kawą jest gruboziarnista, świeżo zmielona w młynku. Taka kawa ma wspaniały smak, a w szczególności aromat. Zawsze parzę sobie nią w specjalnym zestawie do parzenia, w który zaopatrzyłem się ostatnio na https://duka.com/pl/kawa-i-herbata/filizanki. Odpowiedni sposób parzenia kawy jest bardzo istotny i ma duży wpływ na jakość smaku i aromatu tego napoju. Powinno się zwrócić na to szczególną uwagę podczas przygotowywania swojej ulubionej kawy.

Anonimowy pisze...

Najlepszy herbaty sklep internetowy tylko na https://cupandyou.pl/. Poznaj czym jest kawy smakowe